Simona Gonciulea a dat naștere proiectului Sigo în urmă cu 4 ani, ca rezultat al admirației față de munca femeilor românce din secolele trecute și din dorința de a actualiza meșteșugul tesutului la război. Sigo presupune transformarea firelor în țesăturilor și transpunerea acestora în diferite obiecte: genți, rucsaci, borsete, încălțăminte etc
Creațiile Simonei Gonciulea însoțesc, în special, românce din țară și din diaspora.
Interviu de Gianina Corondan pentru YOKKO
www.gianinacorondan.ro
Simona Gonciulea este creatorul din spatele Sigo România, brand românesc de accesorii, genți și încălțăminte din pânză țesută la razboi. Este o mamică dedicată, iar bebelușul venit pe lume de curând îi acaparează timpul și așa destul de limitat, prin urmare întalnirea noastră a fost cu “distanțare socială” cu bunavoie și înțelegere deplină. Dar a trimis, până la o întâlnire propriu-zisă, câțiva din ceilalți “copii” ai săi: genți, rucsaci, borsete și sandale, în magazinul din Calea Victoriei 224. Mergeți să admirați ce frumos i-a crescut Simona, în Vitrina Yokko.. Luați-i cu voi. Au povesti și mesaje numai bune de descifrat. Mai ales când vă e dor de România.
G: Ce meserie ai și cum ai ajuns la design?
S: Sunt absolventă a Academiei de Studii Economice și am activat în domeniul economic puțin peste 6 ani, până la nașterea primului copil. Până la design am parcurs un proces natural. În primul concediu de creștere a copilului am încercat lucrul de mână și am continuat în al doilea concediu. Evoluția mea a fost dependentă de nevoia de a avea o activitate motivantă, de creativitate, stând mai mult acasă cu copiii și de ieșirea dintr-o zonă ușor confortabilă. Pentru mine design-ul e ceva firesc și probabil că se vede în produsele pe care le fac. Nu sunt lucruri ieșite din comun și sunt convinsă că pot fi aduse multe îmbunătățiri.
G: Cum ai descrie produsele tale? Ce se detașează la ele?
S: Produsele mele sunt definite de: unicitate, veselie, armonie. De asemenea, mă preocupă foarte mult calitatea lor. Le fac ca și cum eu aș fi clientul. Sunt foarte apreciate de persoanele care ajung să le cunoască. Spre exemplu, o pereche de sandale probate este de cele mai multe ori cumpărată. Aș putea spune că sandalele mele sunt foarte prietenoase cu picioarele care le poartă. Dar și celelalte produse se lipesc de cliente.
G: Cum este o zi împlinită pentru tine?
S: A fi creativ, mai ales în timpurile noastre, gândesc că este un ingredient esențial și necesar oricărei persoane. Creativitatea conduce la regăsirea noastră ca ființe unice. În ceea ce mă privește, îmbinarea vieții de familie cu munca este parte din ceea ce mă împlinește. Nu am neapărat o rutină zilnică însă reușesc să am grijă și de familie și de cliente, fără a face prea mari compromisuri.
G: Care a fost cea mai mare reușită a ta din domeniul designului?
S: Rememorând experiențele mele cred că o reușită semificativă a fost transformarea primei țesături făcute la războiul de țesut într-un obiect funcțional. Evident că am avut parte și am în continuare parte de colaborări cu persoane destoinice care m-au ajutat. Dincolo de asta, reușitele mele se măsoară prin ochii și aprecierile clienților. Nu este foarte greu să faci produse de mână însă e greu să le faci utile/purtabile și să se cumpere.
G: Care este portretul clientului tău?
S: Clientul meu este persoana care apreciază tradiționalul, lucrul de mână, caută să iasă din tiparul marilor branduri, se respectă și caută și apreciază funcționalitatea, sunt utile și, uneori, personalizate. Mă adresez în principal genului feminin cu vârste între 25 si 45 de, persoane care aleg în special on-line-ul.
G: Cum ți-ar plăcea să arate piața de design național și internațional?
S: Îmi doresc foarte mult să regăsim firescul în design. Apreciez că, mai ales la nivel internațional dar cu impact și în România, multe produse s-au îndepărtat de firesc, tind să fie caracterizate de exagerare. Eu cred că un produs care își pierde proprietatea de a fi practic, nu mai este în regulă. Este clar că piața este influențată de clienți și ei întrețin și influențează exagerările. Mi-ar plăcea ca pe piața națională și internațională să își facă loc ușor din ce în ce mai multe produse românești. Sunt foarte mulți români talentați și pasionați.
G: În ce măsură apreciază românii ceva “made in Romania”? Dar străinii?
S: Produsele handmade sunt căutate și de români și de străini și cred că în continuare vor fi căutate. Principala piața pentru produsele mele a fost România. Am vândut și în străinătate dar tot românilor. Cred că prejudecățile ne împiedică să vindem străinilor în sistem on-line și este dificil să pătrundem pe piețele externe în magazinele fizice. În concluzie românii apreciază produsele made in Romania, străinii ajung greu să le cunoască, însă sunt convinsă că le-ar aprecia și şi-ar schimba imaginea față de România.
G: Cum ți-a fost în carantină? În ce fel a afectat munca ta de designer?
S: A fost afectată vânzarea produselor. În același timp și-au făcut loc perspective noi și idei gata să fie puse în practică. Carantina a evidențiat dependențele si nevoia de coeziune.
G: Ce ți-ar plăcea să spună lumea despre Vitrina Yokko, împodobită și cu produsele Sigo Romania? Cum ai vrea să reacționeze? Ce ai mai adăuga?
S: Mi-ar plăcea să spună că locul produselor mele și-au găsit locul în vitrina Yokko și că vitrina este în sfârșit completă, precum un puzzle. Sigo e piesa de puzzle lipsă din Yokko. Urmăritorii Sigo apreciază că produsele pot fi văzute fizic direct în magazin. Mă aștept să viziteze Yokko în număr mare și aș adăuga mai multe produse Sigo, nefiind produse de serie.
G: Cum va arăta lumea modei în viitor?
S: Mi-e greu să previzionez însă pare că este un ciclu care readuce în atenție elemente/tipare clasice și la extremă se arată exagerările. Sper ca lumea modei să rămână în firesc. În același timp, orice ieșire din firesc înfățișează cererea, ceea ce arată unde suntem "defecți" noi oamenii și unde trebuie să umblăm ca să ne reparăm.